1. PENGERTIAN DAN HUKUM JUAL BELI
MAKLUMAT TAMBAHAN:
Hukum:
Syariat ini termaktub dalam al-Quran dan al-Hadis. Malah, telah diakui oleh ijmak ulama
a) Dalil al-Quran
Firman Allah S.W.T
“….Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba…”
Al-Baqarah : 275)
b) Dalil Al-Hadis
Nabi s.a.w ditanya mengenai pekerjaan apa yang paling suci lalu jawab baginda :
“...Pekerjaan tangan seseorang dari setiap jual beli yang baik-baik iaitu jual beli yang tidak sambil (menipu barang dagangan) lagi pula tidak khianat.”
c) Ijmak Ulama :
Seluruh ulama bersepakat bahawa jual beli adalah harus untuk keperluan dan kepentingan dalam kehidupan. Imam al-Syafie berkata,
"Asal bagi semua jual beli adalah harus jika kedua-dua orang yang
berjual beli itu reda dengan barang yang dijual beli itu, kecualilah jenis jual beli yang dilarang Rasulullah S.A.W.”
(Al-Syafie : 1981)
2. RUKUN JUAL BELI
a) Penjual dan Pembeli
- seorang yang baligh, berakal dan mampu menguruskan barangan dengan baik; dilakukan atas kemahuan sendiri dan bukan secara paksaan dan bebas
- membuat pilihan kecuali dalam kes yang melibatkan undang-undang;
- penjual dan pembeli adalah dua orang individu yang berlainan;
- beragama Islam bagi jual beli yang melibatkan al-Quran, al-Hadis dan kitab yang mengandungi ayat al-Quran di dalamnya;
- pembeli bukan seorang yang kafir harbi (yang boleh diperangi) jika barangan yang dibeli adalah peralatan senjata.
b) Barang jualan
- hendaklah wujud dan boleh diserahkan semasa akad jual beli dilakukan kecuali dalm jual beli al-Salam dan al-Istishna’;
- bersih dan suci;
- berfaedah menurut syarak dan bernilai menurut Islam
- kepunyaan penjual atau wakilnya;
- diketahui oleh penjual dan pembeli tentang kadar, jenis dan sifatnya.
c) Harga
- bayaran adalah bernilai atau laku dalam pasaran;
- bayaran jelas jumlahnya;
- bayaran adalah milik pembeli;
- bayaran boleh diserahkan kepada penjual walaupun secara hukum ( sah jual beli dengan cek atau kad kredit )
- jenis matawang bayaran diketahui oleh penjual dan pembeli
d) Ijab dan Qabul
- Tawaran (ijab) hendaklah berterusan dan tidak diubah hinggalah telah diterima (qabul);
- ijab dan qabul berlaku dalam satu majlis dan tidak wujud tempoh yang lama antara kedua-duanya;
- ijab dan qabul tidak diselangi dengan percakapan atau perkataan lain yang tidak berkaitan dengan akad;
- wujud persamaan ijab dan qabul walaupun berlainan lafaz;
- akad jual beli tidak boleh dikaitkan dengan sesuatu yang tidak berkaitan dengan akad;
- akad jual beli tidak boleh dihadkan untuk tempoh tertentu.
3. BENTUK-BENTUK JUAL BELI
- JUAL BELI YANG DIBENARKAN:
- JUAL BELI YANG HARAM DAN TIDAK SAH:
- JUAL BELI YANG HARAM TETAPI SAH
Comments
Post a Comment